? ??????????????????? ????Easy Install Instructions:???1. Copy the Code??2. Log in to your Blogger account
and go to "Manage Layout" from the Blogger Dashboard??3. Click on the "Edit HTML" tab.??4. Delete the code already in the "Edit Template" box and paste the new code in.??5. Click "S BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, December 6, 2009

Aktiviti 11 : Tugasan 2 - Jurnal

Apa penyataan masalah dalam kajian?



TAJUK JURNAL

A case study of engaging primary school students in
learning science by using Active Worlds
The effects of early intervention
on the defiant behavior of students,
using a social skills curriculum.
Minute Math: An Action Research Study Of Student
Self-Assessment

MASALAH KAJIAN

• Penglibatan pelajar sekolah rendah menggunakan ‘Active World’ dalam pembelajaran sains
• Focus kepada pelajar yang menmpunyai markah rendah dalam sains
• Mengurangkan tingkah laku buruk pelajar dengan kemahiran sosial yg lebih fokus kpd aktiviti di luar bilik darjah
• Kesan intervensi awal tehadap masalah tingkah laku buruk pelajar
• Mengkaji penilain kendiri pelajar terhadap matapelajaran matematik (focus pada sifir)
• Adakah aktiviti menghafal sifir akan menghasilkan minat terhadap pembelajaran matematik

SAMPEL DAN SETTING

• 10 orang pelajar sekolah rendah (4 lelaki dan 6 perempuan)dari 5 kelas yang berasingan
• Umur pelajar majoritinya 11 tahun
• Kajian dilakukan di dalam makmal komputer
• Pelajar kelas gred 1 di sekolah Fishweir Elementary
• Dilakukan di dalam bilik darjah
• Melibatkan 2 buah kelas yang terdiri daripada 41 orang pelajar
• Dilakukan di dalam bilik darjah

PROSEDUR

• Memberikan tugasan kepada sampel untuk dilakukan secara individu
• Tugasan yang diberikan mempunyai 8 sesi dan setiap sesi adalah 2 jam
• Kajian ini dilakukan pada waktu cuti sekolah
• Sampel diminta untuk membuat 9 buah planet diangkasa(3D)dengan memberikan penerangan yang tepat menggunakan ‘active world’
• Pada peringkat awal pengkaji mengenalpasti tingkah laku pelajar dengan mengira berapa kali pelajar ingkar arahan guru dalam kelas
• Kemudian pelajar akan diberikan ujian pre dan post dan memulakan intervensi kemahiran sosial yg lebih fokus kpd aktiviti di luar bilik darjah(second step program)
• Akhir kajian,pengkaji akan bandingkan hasil kajian yang dilakukan dengan intervensi dan tanpa intervensi
• Menberikan soalan sifir (100 soalan) yang memerlukan pelajar menjawab selama 5 minit sahaja
• Ujian ini dijalankan 1 kali seminggu selama 10 minggu
• Setiap markah yang diperolehi dicatat dan meminta pelajar membuat target markah yang akan mereka perolehi minggu hadapan
• Meminta pelajar membuat refleksi pada kad refleksi yang mengandugi “GPAR” (goal,plan,action,reflection)

PENGUMPULAN DATA

• Melalui pemerhatian
• Temuramah dengan pelajar
• Penilaian tugasan pelajar
• Menggunakan ‘conduct card’ yang merekodkan kelakuan buruk setiap pelajar
• Ujian pre dan post
• Membuat tinjauan • Menggunakan markah sebenar dan markah ramalan pelajar
• Refleksi pelajar
• Temuramah
MENGANALISIS DATA

• Pemerhatian
Minat pelajar,kehadiran pelajar untuk setiap sesi,kebolehan penggunaan multimedia, perbincangan secara online dan pelajar aktif dalam makmal.
• Temuramah
Dinilai memalui respon poitif pelajar ,pelajar seronok membuat aktiviti,meningkatkan kemahiran mendapatkan maklumat dan memahami subjek lebih baik
• Penilaian tugasan pelajar
Pelajar dapat menyiapkan tugasan pada masa yang ditetapkan dan markah yang diperolehi bagi setiap sampel
• Berdasarkan kekerapan pelajar mengingkari arahan guru
• Markah ujian pre dan post
• Descriptiv statistik – untuk kuantitatif data yang diperolehi melalui markah dan refleksi pelajar
• Menggunakan qualitatif data – refleksi pelajar yang telah diringkaskan dalam bentuk jadual

PAPARAN DAPATAN KAJIAN

• Menggunakan graf dan carta
• Pengkaji menggunakan graf bar dan jadual





Bagaimana mereka melapor penyataan masalah

0 comments: